NU'91

Te Pas

Hoe definitief is een ‘keuze’?

Tijdens mijn werkzaamheden kom ik met diverse onderwerpen in aanraking. Zo is ziekte en alles daaromheen helaas een 'hot item'. De vraag die ik deze keer beantwoord is: Hoe definitief is een ‘keuze’?

De afgelopen weken heb ik meerdere keren belangrijke onderwerpen aan  de kaak gesteld. Deze keer wil ik jullie  meenemen in mijn dagelijkse werkzaam-heden en laten zien wat NU’91 allemaal voor haar leden kan betekenen. Hieronder het (succes)verhaal van Suus. Suus is 51 jaar en werkt als verpleegkundige in een ziekenhuis. Vorig jaar is Suus uitgevallen met verschillende klachten en kan  ze haar eigen werk niet meer uitvoeren.  In gesprekken met P&O, komen verschillende keuzes aan bod. Outplacement?  Een vaststellingsovereenkomst?  Het is lastig om een weloverwogen beslissing te nemen. Het hoofd zit vol en er is behoefte aan rust. Even niks, even bijtrekken. De gesprekken zijn namelijk emotioneel zwaar, vermoeiend en soms komt Suus wat lastig uit haar woorden. Natuurlijk niet zo gek allemaal. Suus besluit om te gaan voor een beëindiging van haar werkzaamheden voor het ziekenhuis. Een nieuwe  start met nieuwe kansen elders. Wel zijn er vraag-tekens rondom datgene wat haar is aangeboden. Suus belt naar het Service-loket van NU'91, daar wordt besloten om  mij erbij te halen.  Met Suus plan ik een telefonisch overleg en bespreken we de stand van zaken. Al snel hoor ik twijfel rondom de keuze die ze op het punt staat te gaat maken. ‘Weet je het zeker?’ is mijn vraag. Uit alles blijkt dat dit niet het geval is en dat ze behoefte heeft aan een 1 op 1 gesprek om de zaken eens rustig door te nemen. Ik nodig Suus uit op kantoor waar we, onder het genot van een cappuccino, alles samen rustig langs lopen. Emoties spelen in dit soort zaken vaak  een grote rol, waarbij een luisterend oor soms erg prettig is. In het gesprek wordt het mij duidelijk dat Suus haar keuze onder druk heeft gemaakt. Een keuze waar ze zelf niet achter staat. In haar hart wil ze blijven werken in het ziekenhuis. We besluiten dit aan te kaarten bij haar manager en P&O om te zien wat de eventuele opties zijn.  Zoals afgesproken zoek ik contact met P&O en plannen we samen een afspraak in.  P&O is verbaasd over het onderwerp van gesprek en de keuze om de vakbond erbij  te halen. Ik leg uit dat ik alleen kom ter ondersteuning en dat we beiden hetzelfde belang hebben: een tevreden medewerker.  Het gesprek loopt voortvarend en Suus is opgelucht. Samen zijn we tot een oplossing gekomen. P&O gaat voor Suus op zoek naar een andere (passende) interne functie.  Nu, vier maanden later, is Suus nog steeds werkzaam in het ziekenhuis. Er heeft zich een passende functie aangediend die Suus maar al te graag wilde vervullen. Ze zit goed in haar vel en is blij met de ondersteuning die NU’91 haar geboden heeft.  ‘Het luisterende oor, de goede adviezen en de duidelijkheid hebben er voor gezorgd dat ik voor mijn doel heb durven gaan en daar ben ik jullie dankbaar voor’, aldus Suus. Een zaak met veel emoties, keuzemomenten en vraagtekens, met een goed resultaat als uitkomst. Ik ben tevreden! 

Tot de volgende keer, Marloes te Pas

De gebruikte namen zijn om privacyredenen gefingeerd.